понеділок, 24 жовтня 2016 р.

Мій урок. Птахи та презентація

Урок 27

Тема. Птахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, різноманітність.
Мета.
Освітня. Почати формувати знання учнів про птахів; ознайомити із особливостями будови та процесів життєдіяльності цих тварин; розкрити пристосування до польоту у системах органів та риси пристосованості до різноманітних середовищ життя.
Розвиваюча. Розвивати уміння вибирати головне у матеріалі, що вивчається, уміння порівнювати біологічні особливості птахів із тваринами, що вже вивчили; уміння порівнювати, аналізувати, спостерігати, логічно мислити та бути уважними.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до птахів, які оточують життя та побут людини, а також сприяти екологічному та природоохоронному вихованню.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно-рецептивні:
а) словесний:  розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та  мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2.Репродуктивний. 
 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
Міжпредметні зв язки: біологія рослин, історія, література.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: орнітологія, орнітолог, кіль, контурні пера, рульові пера, борідки, стержень, опахало, цівка, повітряні мішки, подвійне дихання, виводкові пташенята, нагніздні пташенята, турбота про потомство.
ХІД  УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань  учнів.
Повторення наук, які вивчають певні типи і класи тварин:
- гельмінтологія – наука, що вивчає паразитичні черви;
-малакологія – наука, що вивчає молюски;
-арахнологія – наука про павуків;
-ентомологія – наука про комах;
-іхтіологія – наука про риб;
-батрахологія – вивчає земноводних;
-герпетологія – наука, що вивчає плазунів.
Яка наука вивчає птахів?
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Проблемне запитання:
- Які ще особливості у будову тіла мають птахи, що допомагають їм у польоті? Якщо додати у тіло людини деякі особливості, то чи можемо ми літати?
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Птахи – численна і різноманітна група хребетних тварин, що мають найрізноманітніші місця існування. 
Загальна характеристика будови птахів:
-форма тіла – обтічна;
-відділи тіла – голова, тулуб, кінцівки;
-покриви – пір’яний;
-органи руху, мускулатура;
-системи внутрішніх органів.
З’ясувати особливості будови пір’яного покриву:
-складові частини контурного пера – стрижень, опахало, борідки;
-чим заповнений стрижень, яке це має значення;
-які функції контурних пер;
-чим пухове перо відрізняється від контурного;
-які функції пуху.
Опрацювання питань про:
-шлюбну поведінку;
-влаштування гнізд;
-будову яйця;
-інкубацію;
-виводкових та нагніздних пташенят;
-турботу про потомство;
-поведінку птахів під час розмноження.
Риси пристосованості до польоту:
-обтічна форма тіла;
-наявність крил;
-наявність пір’яного покриву;
-компактний скелет із порожнинами у кістках;
-наявність кіля;
-відсутність зубів;
-наявність легеневих та повітряних мішків;
-розвинений мозочок, що дозволяє складні характери рухів;
-відсутність сечового міхура;
-вкорочений кишечник;
-відсутність правого яєчника у самок.

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Заповнити схему "Типи пір’я"
Розповідь про різноманітність птахів:
-надряд Безкілеві – страуси, ківі;
-надряд Пінгвіни;
-надряд Кілегруді – куроподібні, гусеподібні, дятли, соколоподібні, совоподібні, лелекоподібні, журавлеподібні, сивкоподібні, горобцеподібні…
Розподіл птахів за екологічними групами:
-птахи лісу;
-птахи культурних ландшафтів;
-птахи – синантропи;
-хижі птахи;
-птахи водоймищ;
-птахи відкритих просторів суходолу.
Реакції на зміни умов навколишнього середовища – це сезонні явища. До них належать: гніздування, міграції, відліт у теплі країни, зимівля, кочування… Розповідь про:
-річний цикл у птахів – гніздування, розмноження, зимівля;
-осілі птахи;
-кочові птахи;
-перелітні птахи;
-способи дослідження перельотів;
-кільцювання;
-кольорове мічення.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Розв’язати вправи:
1.Синиця за добу поїдає стільки комах, скільки важить сама. За 
місяць вона знищує 600 г комах. Скільки важить синиця?
2.Зозуля живе 24 р. За один день вона поїдає близько 100  гусениць, у тому числі і волохатих. Скільки гусені знищує зозуля за один сезон (травень, червень, липень, серпень) і за 24 роки?
3.Одна зозуля за літо відкладає в середньому 12 яєць в гнізда інших птахів. Після народження її пташеня викидає з гнізда яйця або пташенят хазяїна гнізда, отже гине 3-4 пташки заради виживання однієї зозуля. Чи варто охороняти зозулю?
4.Чому птахи несуть багато яєць, а висиджують 5-6?

VІ.Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 27, презентація «Птахи»





































Немає коментарів:

Дописати коментар